Magas vérnyomás sóhelyettesítője. A gyógyszerelés folyamatosan fejlődik

Tengeri, Himalája- vagy asztali: melyik sót válasszam? - Dívány

Fűszerország kínálata

Mivel a túlzott nátriumbevitel magas vérnyomást okoz, aki nem akar leszokni a sózásról, inkább csökkentett nátriumtartalmú sóval próbálkozzon. Különböző sófajták léteznek attól függően, honnan származik a só tengeri só, kősófinomítják-e, továbbá hogy milyen szemcseméretű durva, kristályos, finom.

A só származási helye befolyásolja a mikroelem-tartalmát, de két fő alkotórésze minden esetben a nátrium és a klór. Magas vérnyomást a túlzott nátriumbevitel okoz, ebből a szempontból a tengeri só használata a konyhasó helyett semmiféle előnnyel nem jár - áll a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének MDOSZ legfrissebb hírlevelében.

magas vérnyomás sóhelyettesítője

Egyre több helyen találkozhatunk "csökkentett nátriumtartalmú só"-val, melynek nátriumtartalmát valamilyen más komponenssel helyettesítik, leggyakrabban káliummal.

Azok számára, akik nem kívánnak leszokni a sózásról, alacsonyabb nátriumtartalma miatt előnyösebb lehet. A leggyakoribb a 30 százalékkal csökkentett nátriumtartalmú só, amely esetében a káliummal történő helyettesítés egészséges egyének számára nem jelent kockázatot, vesebetegeknél azonban mellőzni kell.

A jódozott só alkalmazása a konyhasó helyett szintén hasznos lehet, mivel Magyarország nagy része jódhiányos. A nátrium a klórral és a káliummal együtt a szervezet folyadékháztartását szabályozza.

Tévhitek és tények a sóbevitelről - Napi 5 gramm az ajánlott?

Jelentős szerepe van az ingerületátvitelben, így az ideg- és izomműködésben, valamint a vérnyomás szabályozásában és egyes enzimek aktiválásában. A nátrium a szervezet számára az egyik legfontosabb makroelem, azonban napi 1, grammnyi mennyiség elégséges belőle egy egészséges felnőtt számára. Napi nátriumbevitelünk csaknem teljes egészében a konyhasóból származik, 2 gramm nátrium 5 gramm konyhasónak NaCl felel meg.

magas vérnyomás sóhelyettesítője

Mi magyarok azonban ennek körülbelül háromszorosát fogyasztjuk. Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet OÉTI által végzett legfrissebb reprezentatív Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot vizsgálat OTÁP magas vérnyomás sóhelyettesítője szerint a sóbevitel itthon nőknél 12 gramm, míg férfiaknál 17,2 gramm, azaz az ajánlott érték több mint 2,5, illetve 3,5-szerese.

A sok só az ízérzékünket is elveszi?

A felnőtt lakosság feldolgozott élelmiszerekből származó sóbevitelének több mint egyharmadáért a kenyérfélék, közel egynegyedéért a húskészítmények, mintegy 10 százalékáért pedig a zöldségkonzervek és a savanyúságok felelősek.

A túlzott sóbevitel következményei A magas vérnyomás hipertónia - mely a magyar felnőtt lakosság közel egyharmadát érinti - egyik legfontosabb kockázati tényezője a túlzott sóbevitel, azaz ha túl sok sót fogyasztunk, magas lesz a vérnyomásunk.

Ez az összefüggés mindkét nemnél, minden életkorban fennáll.

Kapcsolat Budapest, I. Ez a weboldal sütiket cookie használ a látogatói élmény javítása érdekében, releváns hirdetések jelenítése, küldése miatt és az oldal forgalmának elemzése céljából. A sütik az Ön böngészojében tárolódnak, segítségükkel tudunk személyre szabott szolgáltatásokat nyújtani. A sütik beállítását Ön bármikor módosíthatja.

Az agyvérzések 62 százalékának és a szívkoszorúér-betegségek 49 százalékának hátterében a magas vérnyomás áll. Ezek a betegségek felelősek a magyar lakosság körében előforduló halálozások több mint feléért.

Top receptek

A fokozott sóbevitel azonban a magas vérnyomástól függetlenül is növeli az agyvérzés, a vesebetegség, valamint a bal kamrai izomtömeg-vastagodás kialakulásának kockázatát. Vizsgálatok igazolták, hogy magas vérnyomás sóhelyettesítője csökkentett sótartalmú étrend mellett a hipertónia kialakulásának gyakorisága százalékkal volt kisebb. Magas vérnyomású betegeknél a sófogyasztás visszafogásával a vérnyomás Hgmm-rel csökkenthető, mellyel a stroke agyvérzés vagy szélütés okozta halálozásban 22 százalékos, a szívinfarktus következtében kialakuló halálozásban 16 százalékos kockázatcsökkenés érhető el - olvasható az MDOSZ hírlevelében.

Tippek sócsökkentéshez Vásárláskor mindig olvassuk el az élelmiszerek címkéjét!

magas vérnyomás sóhelyettesítője

Számoljunk azzal, hogy 1 gramm nátrium 2,5 gramm sónak felel meg. Ha az összetevőknél az első helyen a konyhasó szerepel, feltételezhető, hogy az adott élelmiszer sótartalma magas.

A kevésbé sós íz megszokásához körülbelül hét szükséges, ezért fokozatosan csökkentsük a só mennyiségét!

Tengeri, Himalája- vagy asztali: melyik sót válasszam?

Tegyük el az asztalról a sószórót, így elkerülhetjük, hogy bárki is automatikusan kóstolás nélkül sózzon. Sót és sót tartalmazó ételízesítőt egyszerre ne használjunk.

  1. Brecz Judit Ha figyelsz az egészségedre, és nem akarsz túl sok sót enni, fokozd másképp az ízeket!
  2. Hipertónia megbeszélése

Főzéskor só helyett használjunk erőteljes ízű, friss fűszernövényeket bazsalikomot, majoránnát, kakukkfüvet stb. Főzzünk friss alapanyagok felhasználásával és korszerű konyhatechnikai eljárások alkalmazásával, mert ezekkel az étel íze intenzívebb, és ily módon sótartalma csökkenthető. Például ilyen eljárás.

Lásd még